В ЯКИХ ВИПАДКАХ ПРИЇДЕ ШВИДКА ДОПОМОГА?

Серед звернень громадян, одним із таких, що найчастіше надходять, є питання виклику бригади екстреної медичної допомоги. Роз’снення надає завідувач Валківського відділення екстреної (невідкладної) медичної допомоги КНП ХОР «Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Юлія Жиліна з посиланнями на

  • Закон України “Про екстрену медичну допомогу”;
  • Постанова КМ України від 16.12.2020р. №1271 «Про норматив прибуття бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги на місце події»;
  • Наказ МОЗ України від 16.02.2021р. №263 «Про затвердження Переліку причин звернень та скарг про необхідність надання екстреної медичної допомоги».

З 1 січня 2021 року бригада екстреної медичної допомоги прибуватиме до пацієнтів за новими правилами.

Для виклику екстреної медичної допомоги треба зателефонувати за номером 103 або номером 112 . Виклик безоплатний.

Населення Валківщини обслуговують три автомобіля екстреної медичної допомоги (ЕМД), а це навіть більше того, що визначено законодавчими нормами. У разі необхідності, до викликів залучається найближча до місця виклику  бригада  ЕМД, незалежно від місця її постійного базування.

Залежно від стану пацієнта, звернення  поділяються на критичні, екстрені, неекстрені, непрофільні. Це визначає диспетчер оперативної служби Центру екстреної медичної допомоги. Від обраного пріоритету залежить і час прибуття бригади.

Пацієнт у критичному стані

Якщо пацієнт перебуває у критичному стані, норматив прибуття швидкої становитиме 10 хвилин із моменту звернення до диспетчера.

Критичний стан безпосередньо загрожує життю людини це:

  • відсутність дихання або неефективне дихання;
  • сильна кровотеча;
  • стани зумовлені впливом зовнішніх чинників (удар струмом, блискавкою, дорожньо – транспортні пригоди, падіння з висоти  тощо)
  • інтоксикація чи отруєння;

Якщо на дорогах затори чи якісь інші обставини, які не залежать від бригади медиків, допускається перевищення зазначеного нормативу, але не більше ніж у 25% випадків.

Пацієнт в екстреному стані

До пацієнта в екстреному стані швидка повинна доїхати за 20 хвилин. Допустиме перевищення нормативу – не більше ніж у 15% випадків.

Екстрений стан пацієнта також загрожує життю та здоров’ю і може різко погіршитися у разі несвоєчасного надання допомоги.

Такі стани супроводжуються:

  • порушенням свідомості;
  • ознаками кровотечі;
  • ознаками гострого коронарного синдрому (гострий інфаркт міокарду);
  • гострого мозкового інсульту (параліч);
  • розладами дихання;
  • іншими екстреними ознаками або можуть бути зумовлені тими ж чинниками, що й у критичних випадках.

Категорія неекстрених станів пацієнта

Якщо диспетчер з’ясує, що стан пацієнта не загрожує життю, тоді працівник служби порекомендує звернутися до сімейного лікаря або до найближчого відділення екстреної (невідкладної) медичної допомоги.

Йдеться про виклики, коли стан пацієнта не є невідкладним, а відтермінування надання медичної допомоги не призведе до погіршення стану здоров’я.

Таке звернення може бути передане до чергового центру первинної медико-санітарної допомоги, і якщо не буде такої можливості – диспетчер направить до пацієнта бригаду швидкої, яка не виконує критичні або екстрені виклики.

Непрофільне звернення

У такому випадку диспетчер порекомендує звернутися до лікаря, що надає первинну медичну допомогу, з яким укладена декларація.

До категорії непрофільних належать звернення стосовно постраждалих або хворих, стан яких не є невідкладним та не потребує надання медичної допомоги в межах, передбачених кваліфікаційними вимогами працівників бригад швидкої допомоги. Хворий чи постраждалий не потребує проведення оцінки стану здоров’я на місці, йому може бути надано дистанційну медичну консультацію.

За потреби відповідальний медичний працівник оперативно-диспетчерської служби Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф має надати дистанційну консультацію.

У випадках, коли з перших питань диспетчера зрозуміло, що ситуація екстрена, то одразу направляють бригаду, а потім опитують далі.

Зараз бригади  екстреної медичної допомоги  мають близько 30% виїздів, на які можна було б не виїжджати, і це при тому, що їх уже відфільтрували диспетчери.  І,  близько  2% виїздів, припадає на виклики, де пацієнти свідомо кажуть неправду.

Громадяни також мають бути детально знайомі з «правилами користування» сімейною медициною (з якого приводу, коли, куди  і як звертатися, який об’єм медичної допомоги буде надано).  Треба розуміти, що диспетчер – це  фахівець, який знає пацієнта лише по опитуванню. Сімейний лікар же знає свого пацієнта та історію його хвороби.  Якщо  виклик не критичний та неекстрений,  то маючи зв’язок зі своїм сімейним лікарем пацієнт матиме змогу вирішити проблеми зі здоров’ям послідовно, швидко  та  набагато ефективніше.